Informacja publiczna o zagrożeniach, zapobieganiu awariom i ratownictwie na Terminalu LNG
1) Oznaczenie prowadzącego zakład oraz adres zakładu
Terminal regazyfikacyjny skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, dalej zwany Terminal LNG, prowadzony jest przez Polskie LNG S.A. ul. Ku Morzu 1, 72-602 Świnoujście, woj. zachodniopomorskie.
Adres Terminalu LNG: ul. Ku Morzu 1, 72-602 Świnoujście.
2) Wskazanie osoby przekazującej informację poprzez podanie zajmowanego stanowiska
Osobą przekazującą informację jest Dyrektor Pionu Eksploatacji / Pełnomocnik Zarządu ds. BHP.
3) Oświadczenie, że zakład podlega przepisom o Zakładach Dużego Ryzyka Wystąpienia Poważnej Awarii Przemysłowej (ZDR) oraz, że Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej (KW PSP) otrzymała zgłoszenie ZDR
Terminal LNG jest zespołem powiązanych ze sobą instalacji technologicznych, urządzeń i budowli służących do:
- przyjmowania skroplonego gazu ziemnego (LNG) ze statków LNG (metanowców),
- magazynowania LNG,
- regazyfikacji zmagazynowanego LNG i dostarczania gazu ziemnego do sieci przesyłowej gazu,
- załadunku LNG do cystern samochodowych.
Terminal LNG ze względu na ilość LNG i gazu ziemnego, zawartą w zbiornikach magazynowych i w instalacjach technologicznych, podlega przepisom prawnym dotyczącym zakładów o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (ZDR).
Zgłoszenie Terminalu LNG, jako ZDR, do Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Szczecinie zostało dokonane w dniu 4.11.2013 r.
Zgodnie z przepisami o ZDR zostały dla Terminalu LNG opracowane i wdrożone:
- Program Zapobiegania Poważnym Awariom Przemysłowym,
- Raport o Bezpieczeństwie, który dowodzi, że Terminal LNG spełnia obowiązujące standardy bezpieczeństwa, a stosowane wielowarstwowe techniczne systemy zabezpieczeń oraz proceduralne i organizacyjne środki systemu zarządzania bezpieczeństwem zapewniają, że są zdolne zapobiegać i ograniczać skutki potencjalnych awarii do poziomu dopuszczalnego ryzyka.
- Wewnętrzny Plan Operacyjno Ratowniczy, zawierający procedury ratownicze, zapewniające gotowość Terminalu LNG do podjęcia działań ratowniczych w przypadku zagrożenia lub awarii.
Dokumenty te zostały, zgodnie z prawem, przyjęte i/lub zatwierdzone przez Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska i Zachodniopomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.
4) Opis zastosowanych środków i działań, które będą podjęte w przypadku awarii przemysłowej
Dobre praktyki inżynierskie
- bazują na światowych standardach, stosowanych przy projektowaniu, budowie i eksploatacji Terminali LNG.
Integralność mechaniczna i konstrukcyjna
- przyjęte programy zapewnienia jakości, w tym stosowanie się do światowych standardów projektowych, specyfikacji materiałowych oraz procedur wytwarzania i budowy, gwarantują zgodność Terminalu LNG ze światowymi normami,
- zbiorniki LNG w pełnej obudowie bezpieczeństwa, zewnętrzna betonowa obudowa zbiornika jest zdolna utrzymać zmagazynowany LNG w razie awarii wewnętrznego zbiornika stalowego,
- monitorowanie parametrów eksploatacji urządzeń i przestrzegania ograniczeń projektowych oraz systemy zabezpieczeń przed ich przekroczeniem,
- systemy zabezpieczenia przed wzrostem ciśnienia, służą do bezpiecznego odprowadzania strumieni LNG i gazu w przypadku przekroczenia ciśnienia dopuszczalnego lub w razie pożaru.
System zabezpieczeń wielostopniowych
- jeśli zawiedzie pierwszy stopień zabezpieczeń w określonym punkcie procesu technologicznego to inicjowane jest działanie kolejnego stopnia w celu powstrzymania eskalacji zagrożenia awarią,
System zarządzania bezpieczeństwem
- zapewnia zgodność eksploatacji i zarządzania Terminalem LNG z przepisami i najlepszymi praktykami światowych terminali LNG,
- system zarządzania bezpieczeństwem w Terminalu LNG objęty jest Zintegrowanym Systemem Zarządzania, opartym na normach ISO 9001, 14001, 18001,
- rejestracja i analizy zdarzeń potencjalnie niebezpiecznych i sytuacji awaryjnych,
- systematyczna ocena zarządzania ryzykiem procesowym, dokonywana dla zapewnienia poziomu ryzyka dopuszczalnego dla ludzi, środowiska naturalnego i mienia w eksploatacji Terminalu LNG.
Bezpieczny system pracy
- dobór pracowników o odpowiednich kompetencjach w zakresie bezpieczeństwa,
- system pozwoleń na prace, wystawianych przez osoby upoważnione, gwarantujące, że wykonywanie prac jest bezpieczne dla ludzi, mienia i środowiska,
- odpowiedni nadzór nad przestrzeganiem regulacji organizacyjno – proceduralnych oraz bezpieczeństwem pracy.
Ochrona
- systemy nadzoru terenu Terminalu LNG przed wtargnięciem osób nieuprawnionych,
- kontrola ruchu osobowego i materiałowego na bramach i terenie Terminalu LNG,
- specjalistyczna uzbrojona formacja dla fizycznej ochrony Terminalu LNG.
Strategia ochrony przeciwpożarowej
- ochrona bezpośrednia - bezpieczne odległości, materiały ognioodporne,
- pasywna ochrona przeciwpożarowa - zabezpieczenie ognioodporną powłoką, zraszanie wodą , zapobiegające zawaleniu się konstrukcji lub podpór urządzeń wystawionych na długotrwałe działanie pożaru,
- zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem pożarowym - służący do wykrywania zagrożeń spowodowanych wyciekiem gazu lub niskotemperaturowym (LNG), pożarem, spełniający wymagania funkcjonalne i bezpieczeństwa przez alarmowanie, automatyczne uruchomienie systemu odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i uruchomienie systemów ratowniczo-gaśniczych,
- logiki systemu awaryjnego wyłączenia są realizowane przez system ESD, niezależny od podstawowego systemu sterowania procesem,
- zbieranie awaryjnych wycieków LNG do basenów retencyjnych z systemem pianotwórczym, w celu ograniczenia odparowywania LNG i bezpiecznego rozpraszania oparów LNG,
- awaryjne zasilanie elektryczne - generatory napędzane silnikami diesla, zapewniają pewne zasilanie elektryczne systemów bezpieczeństwa.
Działania ratownicze:
Działania ratownicze służące ochronie ludzi, środowiska i mienia przed skutkami awarii przemysłowej są określone w Wewnętrznym Planie Operacyjno Ratowniczym, wykorzystują:
- dwa systemy wody przeciwpożarowej – sieć słodkiej wody przeciwpożarowej ze zbiornikiem wody o pojemności 1700m3 i sieć morskiej wody przeciwpożarowej, każdy ze zdublowanymi pompami oraz hydrantami,
- sterowane działka wodne i pianowe dla schładzania konstrukcji lub gaszenia pożaru,
- kurtyny wodne dla ograniczania rozprzestrzeniania się oparów LNG i gazu,
- układy zraszania wodą urządzeń narażonych na działanie pożaru,
- generatory pianotwórcze dla przykrycia wycieków LNG,
- stałe urządzenia gaśnicze w budynkach,
- podręczny sprzęt gaśniczy,
- system alarmowania i nadawania komunikatów głosowych o zagrożeniu.
Wstępne czynności ratownicze i ewakuacja personelu w przypadku awarii podejmowane są przez przeszkolony personel Terminalu LNG, zgodnie z Wewnętrznym Planem Operacyjno – Ratowniczym. W razie potrzeby działania ratowniczo-gaśnicze przejmowane są przez Państwową Straż Pożarną.
5) Nazwy, rodzaje oraz zagrożenia przez substancje niebezpieczne decydujące o zaliczeniu do ZDR
Substancje, które ze względu na ich ilość decydują o zaliczeniu Terminalu LNG do zakładu dużego ryzyka wystąpienia poważnej awarii przemysłowej:
Skroplony gaz ziemny nazywany LNG (Liquefied Natural Gas):
- jest cieczą bezbarwną, bez zapachu, nietoksyczną, lżejszą od wody, o temp. około minus 160°C,
- skład LNG jest taki jak gazu ziemnego,
- pary LNG w temp. poniżej minus ok. 100°C są cięższe od powietrza i ścielą się na otaczającej powierzchni,
- pary LNG są skrajnie łatwopalne, tworzą z powietrzem mieszaninę palną, tak jak gaz ziemny.
Gaz ziemny:
- jest bezbarwny, bez zapachu, nietoksyczny, skrajnie łatwopalny, lżejszy od powietrza,
- składa się głównie z metanu, z małym dodatkiem innych węglowodorów i azotu,
- tworzy z powietrzem, w zakresie stężeń 5 ÷ 15 %, mieszaninę palną i pali się mało widocznym płomieniem.
6) Opis rodzajów zagrożeń awariami, ich potencjalnych skutków dla ludności i środowiska
Zasady przyjęte przy projektowaniu i budowie oraz eksploatacji Terminalu LNG ograniczają ryzyko wystąpienia awarii przemysłowej do bardzo mało prawdopodobnego, której skutki mogą wykraczać poza teren Terminalu LNG na przyległą ul. Ku Morzu i plażę.
Żaden ze scenariuszy awaryjnych na Terminalu LNG nie obejmuje zagrożeniem ludności na ul. Barlickiego i jej zabudowy mieszkaniowej.
Scenariusze awaryjne mogące powodować wyjście zagrożenia poza teren Terminalu LNG:
- Wyciek LNG z rurociągu nad plażą lub w miejscu jego przebiegu wzdłuż ul. Ku Morzu.
Środki bezpieczeństwa – rurociągi spawane, brak połączeń skręcanych, umieszczone w korycie betonowym, systemy wykrywania wycieku, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu par LNG, skutki to pożar.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na pirsie, komunikaty głosowe w rejonie awarii o występującym zagrożeniu i poleceniu ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
- Wyciek LNG lub gazu na terenie Terminalu LNG w rejonie przyległym do ul. Ku Morzu.
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu lub par LNG, skutki to pożar, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i poleceniu ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
7) Opis sposobów ostrzegania i informowania ludności o zagrożeniu i awarii
Powiadomienie ludności o zagrożeniu awarią lub jej wystąpieniu następuje poprzez: | ||
---|---|---|
System nagłośnieniowo ostrzegawczy Terminalu LNG, z głośnikami rozlokowanymi wzdłuż estakady technologicznej Terminalu LNG, zapewnia słyszalność nadawanych komunikatów z ostrzeżeniami o zagrożeniu na przyległej plaży i ul. Ku Morzu. | Ponadto wykorzystane zostaną: | Powiadamianie ludności następuje poprzez: |
8) Opis działań, które powinna podjąć zagrożona ludność oraz zachowań w razie awarii
W przypadku wystąpienia scenariusza awaryjnego, dla którego zagrożenie wychodzi poza teren Terminalu LNG, może zajść potrzeba ewakuacji ludzi z plaży lub ul. Ku Morzu w rejonie przyległym do Terminalu LNG.
Biorąc pod uwagę Terminal LNG w Świnoujściu i mogące wystąpić nagłe i nieprzewidziane bezpośrednie zagrożenie, realizowana będzie ewakuacja I stopnia, polegająca na niezwłocznym przemieszczeniu ludności z obszarów/miejsc zagrożonych poza strefę zagrożenia. Realizuje się ja natychmiast po zaistnieniu zagrożenia dla życia, zdrowia i mienia.
Ewakuację I stopnia może także zarządzić osoba kierująca akcją ratunkową na terenie objętym tą akcją.
9) Oświadczenie o ustaleniach dokonanych na terenie zakładu, dotyczących współpracy ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo, w zakresie postępowania w razie awarii oraz ograniczania jej skutków
Kierownik zmiany na Terminalu LNG, który w pierwszej fazie awarii jest Kierującym Działaniem Ratowniczym, po informacji o awarii i możliwości rozprzestrzenienia się zagrożenia poza teren Terminalu LNG, załącza systemy alarmowe oraz włącza nadawanie komunikatów głosowych o zagrożeniu i ewakuacji, przekazuje informację o awarii do Stanowiska Kierowania Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Świnoujściu. Jeśli wymagane, to powiadamia Wojewódzkie Stanowisko Koordynacji Ratownictwa i Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, a dla awarii na części morskiej Kapitanat Portu.
10) Odniesienie do ZPOR, zawierające zalecenia stosowania się podczas awarii do instrukcji i poleceń służb ratowniczych
W celu ograniczenia i likwidowania skutków awarii poza terenem Terminalu LNG, Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej opracowała Zewnętrzny Plan Operacyjno- Ratowniczy, zawierający między innymi zalecenia stosowania się podczas awarii do instrukcji lub poleceń służb ratowniczych.