Start > Aktualności > Aktualności > Wiadomość

Aktualności


19.11.2014

Próby wodne obu zbiorników LNG zakończone sukcesem

W terminalu LNG w Świnoujściu zakończono próbę wodną drugiego zbiornika LNG, w którym magazynowany będzie skroplony gaz ziemny. Tak jak w przypadku pierwszego zbiornika, pomiary geodezyjne, zrealizowane pod obciążeniem 100 tysięcy ton potwierdziły odpowiednią jakość wykonanych prac konstrukcyjnych.

Inwestycja w terminal LNG w Świnoujściu weszła w najważniejszą fazę realizacyjną, zarówno pod kątem budowy, jak i przygotowania do przyszłej eksploatacji. Równolegle z pracami budowlanymi wykonywane są próby i czynności związane z odbiorami robót oraz czynności przygotowawcze do próbnych rozruchów. W ramach tego procesu instalacja w Świnoujściu została podzielona na około 650 podsystemów, które są uruchamiane w określonej kolejności. Skalę procesu obrazują wybrane liczby: na terenie terminalu LNG znajduje się 1536 linii rurociągów, do sprawdzenia jest m.in. 5718 punktów pomiarowych. Jednym z kluczowych zdarzeń w ramach procesu prób były testy najważniejszych obiektów terminalu LNG, czyli zbiorników magazynowych. Polegały one na wtłoczeniu do każdego ze zbiorników około 100 tysięcy metrów sześciennych wody morskiej, czyli  około 100 milionów litrów, w celu sprawdzenia zachowania konstrukcji pod obciążeniem.

- Próby wodne obydwu zbiorników zakończono sukcesem. Konstrukcje pod obciążeniem 100 tysięcy ton zachowały wszystkie parametry projektowe. Badania geodezyjne oraz szereg testów pomiarowych wykonywanych w trakcie wtłaczania cieczy, jej pozostawienia w zbiorniku na czas badań, a następnie opróżniania konstrukcji wykazały, że parametry, zarówno pod względem osiadania obiektów, jak i przechyłów, mieszczą się we wszystkich normach – mówi Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG S.A.

Badanie każdego ze zbiorników trwało około dwóch tygodni. Dziennie przybywało od 8 do 10 tysięcy metrów sześciennych wody -  lustro wody podnosiło się około 2 metry na dobę. W sumie, zbiorniki zostały wypełnione do wysokości 22 metrów, czyli w około 60 procentach ich nominalnej pojemności. Wynika to z faktu, iż woda jest cięższa od skroplonego gazu. Po zakończonych próbach, wnętrza zbiorników zostały dokładnie oczyszczone i wysuszone.

- Celem badań obciążeń działających na konstrukcje zbiorników była ocena zgodności ich wykonania z normami i parametrami wskazanymi w projekcie. Zbiornik miał prawo osiąść, ale w wyznaczonych w projekcie normach i w sposób równomierny – dodaje Maciej Mazur. - Przeprowadzone badania potwierdziły, że wszystkie wartości zostały zachowane.

Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m sześć. i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Istnieje możliwość rozbudowy mocy terminalu – do 7,5 mld m sześć. rocznie. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. Jego budowa wpłynie na cały regionalny rynek gazu.

Projekt, jako całość, zgodnie z raportem miesięcznym przedstawionym przez Generalnego Realizatora Inwestycji, osiągnął w październiku br. zaawansowanie na poziomie 94,3 proc. Intensywne prace trwają zarówno w części morskiej, jak i lądowej inwestycji. Zakończono m.in. budowę obydwu wewnętrznych zbiorników LNG, które przeszły już ww. próby wodne. Zakończono także montaż orurowania wewnętrznego i zewnętrznego obydwu zbiorników. Trwa montaż i spawanie rurociągów na obszarze całego terminalu (montaż orurowania na części morskiej i w korytarzu technicznym został już zakończony, a w części lądowej terminala jest on na ukończeniu). Prowadzone są sukcesywnie badania i próby ciśnieniowe rurociągów (hydrauliczne i pneumatyczne) - obecne zaawansowanie prób rurociągów wynosi niemal 50 proc. Kontynuowany jest także montaż okablowania (branża elektryczna i AKPiA) oraz wykonywane są próby instalacji pomocniczych (wody ppoż i wody użytkowej). W budynkach trwają prace wykończeniowe, m.in. montaż stolarki i posadzek. Odbywają się także próby urządzeń i instalacji, w tym ogrzewania, klimatyzacji i ppoż. Na terenie całego terminalu kontynuowana jest także budowa dróg, trwa montaż ogrodzenia.

Na budowę dostarczono już wszystkie najważniejsze urządzenia stanowiące wyposażenie kluczowe instalacji, z których większość została już zainstalowana. Kontynuowane są typowe czynności przedrozruchowe – m.in. zasilanie i testowanie silników pomp i silników kompresorów BOG. Nadzór nad jakością realizowanych prac sprawuje m.in. Transportowy Dozór Techniczny, Nadzór Inwestorski oraz Jednostka Notyfikowana. Inwestycja będzie gotowa do odbioru komercyjnych dostaw gazu w 2015 roku.

Poniżej prezentujemy film obrazujący próby wodne zbiorników magazynowych w terminalu LNG w Świnoujściu:

Wtłoczone do zbiornika 100 tysięcy metrów sześciennych wody to tyle, ile wystarczyłoby do wypełnienia 33 pełnowymiarowych basenów olimpijskich. Wytworzone obciążenie 100 tysięcy ton to równowartość ciężaru prawie 4 tysięcy tramwajów, 100 samolotów Boeing 787 Dreamliner, 10 Wież Eiffla czy niemal 50 okrętów ORP Błyskawica.

 

Link do filmu na kanale Spółki w serwisie You Tube

Tilt shift



Plik z filmem w formacie FLV o rozdzielczości 480x270 px do ściągnięcia w archiwum zip, 6 MB.

Plik z filmem w formacie MP4 o rozdzielczości 1920x1080 px do ściągnięcia w archiwum zip, 278 MB.


                                                    

Kontakt:

Maciej Mazur

Dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej

E-mail: maciej.mazur@polskielng.pl

Tel: 668 339 322

* * *

Polskie LNG S.A. jest spółką celową powołaną w 2007 roku do budowy terminalu LNG w Świnoujściu, czyli instalacji do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (ang. LNG – Liquefied Natural Gas) dostarczanego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie.

Powstający w Świnoujściu Terminal LNG jest pierwszym tego typu projektem infrastrukturalnym  nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej, który ma na celu dywersyfikację źródeł dostaw gazu do kraju oraz poprawę bezpieczeństwa energetycznego całego regionu. Z tego względu inwestycja została uznana przez Rząd za strategiczną dla polskiej gospodarki.

W pierwszym etapie eksploatacji terminal LNG pozwoli na odbiór 5 mld m³ gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie, w zależności od wzrostu zapotrzebowania na surowiec, możliwe będzie zwiększenie zdolności regazyfikacyjnej do 7,5 mld m³, co stanowi około 50% obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce (obecnie nasz kraj zużywa ok. 14 mld m³ gazu rocznie).

Oprócz spółki Polskie LNG, która odpowiada za budowę lądowej części terminalu LNG, składającej się z urządzeń rozładunkowych, zbiorników magazynujących skroplony gaz ziemny oraz instalacji do regazyfikacji, w realizację inwestycji zaangażowane są trzy inne podmioty:  Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., który jest również właścicielem PLNG S.A.

Budowa terminalu LNG jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej.

 

Drukuj do pliku